lørdag 5. juni 2010

Lørdag 5. juni - dag 7

I dag er det den siste dagen min her i Budapest. Er ferdig med tannlegebehandlingen og skal bruke dagen til å nyte solen som endelig stråler ned på oss. Skal en liten tur til tannlegen men regner med at det er fort gjort. Det var bare om jeg hadde noe jeg reagerte på. En liten ting har jeg. Det er noe som jeg reagerer litt på bak på ene siden, så det skal han få kikke litt på.

Jeg våknet grytidlig i dag. Halv seks. Enda jeg sovnet veldig sent i natt. Det var fest i naboleiligheten og der ble det ikke stille før i to tiden. Men jeg føler meg allikevel våken. Merkelig.

Startet dagen med en tur ut for å se på Donau. Vannstanden har vel økt en meter siden i går kveld. Så nå stor hele veien langs elva under vann. Etter hva tannlegen sa så skulle den stige fem - seks meter.



Etter et lite tannlegebesøk i dag la jeg turen til Széchenyi badet.som skal være det største thermal badet i Europa


Det var bare helt utrolig. Om du har dårlig til i Budapest så må du ihvertfall sette av noen timer til et besøk her. Stedet er enorm stort med masse forskjellige bassenger inne og tre store bassenger utendørs.

Inne er thermal avdelingen med små og store basseng med temperaturer fra 20 til 40 grader. Noen av dem med forskjellig mineralrikt vann som skal gi medisinsk virkning. Man kjenner det lukter spesielt i noen av bassengene. Det var så mange basseng å velge i der inne at man nesten gikk seg vill. Og tro meg, når man har sittet en stund i et basseng som holder 40 grader så er det rett og slett avkjølende å senke seg ned i et der vannet "bare" er 35 grader.

Utendørs er det tre store bassenger med temperaturer fra 26 til 38 grader. Noen bobler og inne i det ene bassenget blir man sendt rundt i en virvelstrøm. Skikkelig moro. Alle utebassengene ligger inne i et atrium i selve bygget. Dette må bare oppleves. Dette hadde virkelig vært noe for mor og far. Skikkelig godt for helsa.

På tilbakeveien gikk jeg over Heltenes Torg og spaserte nedover Andrássy Avenue. På Heltenes Torg var det et slags hesteløp og det så ut for at det var en slags festival som foregikk. Sikkert noe middelalder greier, kunne se slik ut. Jeg skjønner jo ikke språket så det var vanskelig å få tak på hva det egentlig var. Nedover Avenuen var det fullt opp av markedsboder. Og det krydde av folk.



Ellers har kvelden gått til å pakke sammen sakene og gjøre seg klar for å dra tilbake til gamlelandet. Skal bli godt å sette føttene på norsk jord igjen og se sin kjære. Er spent på reaksjonen når hun ser det nye smilet mitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar