torsdag 3. juni 2010

Torsdag 3. juni - dag 5



Ny dag og nye muligheter.
Fortsatt grått vær men tørt i gatene. Jeg følger med på værvarselet på yr.no og der melder de en periode med skikkelig fint sommervær. Problemet er at de hele tiden skyver den en dag frem i tid. Så jeg er like langt fra godværet nå som jeg var den dagen jeg kom hit. Så jeg har gitt opp det. Synd i grunn for jeg kunne tenkt meg cruise på Donau i solskinn og kveldstur i måneskinn.

Formiddagen i dag ble nokså sløv. Ingen avtale hos tannlegen i dag og hele dagen fri. Ingen ting som hastet.
Men litt utpå formiddagen dro jeg avsted til fots til Margaret øya eller Margit øya som den også kalles. Et fantastisk flott sted som virkelig må oppleves. Aller helst i solskinn da, men en overskyet dag med temperatur rundt 20 grader går godt an det også.
Her ute finnes det enorme parkområder og det er minimalt med biltrafikk. Man hører fuglesang og kjenner duften av nyslått gress. Det finnes restauranter, badeanlegg, idrettsanlegg, konsertscener, kirker, lekeplasser, ruiner, dammer med gullfisker og skilpadder, blomsterbed, fontener og til og med en liten gratis dyrepark. Og de har sykkelutleie om man velger den måten å komme seg rundt på. De hadde noen artige sykler med tak som hadde plass for to eller fire, med pedaler til alle. Så hadde min kjære vært med meg i dag skulle vi leid oss en sånn toseter og tråkket rundt øya.


En ting som imponerte var at det rundt hele øya var anlagt en joggeløype der dekket var av den typen man bruker på idrettsbaner.

På hjemveien var jeg innom en restaurant og prøvde meg på Gulasj, Ungarns nasjonalrett. Det smakte nydelig men var ganske sterkt.
Den varianten jeg fikk servert var med en kruttsterk salami pølse i, tok en bit av den og angret øyeblikkelig. Den var sterk den. Tygd litt på en sånn så hadde jeg vært klar for tennbehandling uten bedøvelse. Som tilbehør fikk jeg Ungarsk pasta. Så ut som små maiskorn men smakte veldig godt.

Mens jeg var på øya ringte de fra klinikken igjen. Komme dit kvart på sju i kveld. Nå er jeg virkelig spent på hva som skal skje.

Så var tennlegebesøket unnagjort for i dag. Fikk satt inn alt sammen for å sjekke at det passet perfekt før de gjorde siste rest av arbeidet med å støpe broene ferdig. Det så fantastisk ut. Nå gleder jeg meg til klokken tre i morgen når jeg får satt det inn for godt.

Har fri hele formiddagen i morgen. Da får jeg ut å kjøpe meg koffert og handle lit til kjæresten min, døtrene mine og foreldrene mine.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar