onsdag 2. juni 2010

Onsdag 2. juni - dag 4


Ute på gaten er det i ferd med å tørke opp nå. Formiddagen slappet jeg bare av litt her i leiligheten og så en episode av Lost som jeg lastet ned fra nettet. Må jo få følge med på denne serien selv om jeg er bortreist. Og så måtte jeg jo få en prat med Tove før hun skulle på jobb.

Jeg føler meg i grunn ganske lost selv her i Ungarn. Språket er for meg helt fremmed, og alle skilter er fulle av rare bokstaver som ikke passer sammen til ord. Ihvertfall ikke noe jeg greier å uttale. Og ungarere snakker veldig lite engelsk har jeg funnet ut. Så det føles ensomt å ikke ha noen å prate med.
Heldigvis kan jeg høre Radio 102 på nett. Godt å høre norsk tale.

De ringte nettopp fra tannlegen nå og ba meg komme en tur innom klokken tre. Så nå vil jeg ta turen ut og prøve et av de mange thermal badene som Budapest er så kjent for.

Det ble en tur til Gallert thermalbad, et av Ungarns mest berømte med aner tilbake fra 13 hundre tallet. Slappet av i flere timer i varme bad. Her var det flere forskjellige bassenger med temperaturer fra 26 til 38 grader. En deilig opplevelse.

Været så lyst og fint ut etter badet og jeg følte meg ganske varm i kroppen og bestemte meg derfor for å spasere tilbake. Men da åpnet alle himmelens sluser seg og jeg måtte søke tilflukt på en liten restaurant. Men det var jo trivelig nok det. Benyttet anledningen til en tallerken glovarm Gulasj suppe og en kald og god pils. Så løp jeg tilbake hit i regnet.


En ting jeg ikke har fortalt om er undergrunnsbanen, eller Metro som det heter her. Den skal være den nest eldste i Europa, sikkert etter Tuben i London det da. Men denne ligger ganske dypt under bakken. Jeg har aldri opplevd så lange rulletrapper før, og så så bratte som de er da. Når man tar dem nedover så føler man at man holder på å stupe fremover. Og når man ser på ande så ser man at de som er på vei ned står å lener seg kraftig tilbake. Og de som skal opp står lent godt fremover. Lit morsomt å se på og det kiler i magen.

Så har jeg vært hos tannlegen i dag også. Dette går virkelig strålende. Fikk satt inn kroner oppe i dag og tatt avstøpning av bittet til siste finish. Ting har gått veldig greit og kjapt og nå sier tannlegen at vi får gjort alt ferdig fredag formiddag. Så skal jeg innom ham lørdag og få finjustert om det er noe jeg reagerer på. Så da kan jeg dra tilbake til Norge allerede på søndagen. To dager før plan. Kjempeflott. Har allerede booket om flighten hos Norwegian.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar