tirsdag 1. juni 2010

Mandag 31. mai - Dag 2


Våknet tidlig denne morgenen på nytt og fremmed sted med fremmede lyder rundt meg. Men følte meg alikevell uthvilt. Jeg sliter med tinnitus og har derfor ofte problemer med å sove. Spesielt når jeg skal tidlig opp på jobb eller for å rekke andre avtaler. men de dagene jeg kan sove så lenge jeg vil så pleier jeg som oftest å sove veldig godt og våkne uthvilt og opplagt. Slik var det også i dag.

Det var skyet vær men behagelig temperatur, så dagens antrekk ble shorts og kortermet skjorte og så bar det ut på opplevelsestur i Budapest. Jeg ruslet nedover langs Donau mot Kjedebroen. En storslagen bro som ligger like nedenfor Slottshøyden. Dette stedet har jeg planer om å se nærmere på en annen dag. I dag går turen over broen og til Pest siden. Der hoppet jeg på en sightseeing buss og tok en guidet rundtur gjennom byens mange severdigheter. Jeg hoppet av ved Heltenes Torg og spaserte derfra ned Andrássy Avenue og bort til Westend kjøpesenteret. Dette var bare helt enormt stort.
Etter en god lunch i en av de mange restaurantene i senteret returnerte jeg til Andrássy Avenue og hoppet på bussen igjen for å få med meg resten av rundturen. Rundturen inkluderte også biletter til to cruise på Donau, ettpå dagtid og ett om kvelden. Disse sparer jeg til en dag med fint vær.

Etter denne opplevelsesrike turen var det en liten tur innom klinikken til Eurodent og prøve fundamentet for broene de skal lage. En kjapp og smertefri prosess.

Om morgenen hadde jeg sendt en mail og fylt ut skjema for tap av reisegods til Gauda, forsikringsselskapet der jeg har reiseforsikring. Var spennende å logge seg på mailen nå og se om jeg hadde fått noe svar fra dem, men den gang ei. Skuffende. Jeg må ringe dem i morgen og høre med dem hva som skjer videre nå.

Kvelden ble avsluttet med middag på en lokal restaurant som jeg trodde het Etterem, men det er det Ungarske ordet for restaurant. Og en liten spasertur langs Donau for å se hvor fantastisk det er med broene og parlamentet i flomlys.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar