mandag 7. juni 2010

Refleksjoner etter en tannreise

Så er jeg tilbake i Norge etter en veldig vellykket tannreise til Budapest.
Takk til Eurodent for god service og kjempegod behandling.

Det ble en opplevelsesrik tur. Budapest har virkelig mye å by på for en turist og jeg hadde god tid til å utforske byen. Jeg kjøpte med et ukeskort på kollektivtransporten og benyttet det ofte, men allikevel ble det mye gåing.
Metroen var grei å reise med men jeg foretrakk trikken. Da fikk man samtidig sett seg om i byen. Ellers vil jeg anbefale en sånn buss sightseeing. Den jeg var på inkluderte også cruise på Donau.

Om man har dårlig tid i Budapest og bare har mulighet for å få med seg en attraksjon så må man ta en tur til til Széchenyi badet. Det var en utrolig opplevelse og er nok den som gjorde mest inntrykk på meg.

Et annet inntrykk jeg sitter igjen med er at det språkmessig er veldig dårlig tilrettelagt for turister. Ytterst få steder var det skiltet på annet en Magayar og folk snakket veldig lite engelsk. Jeg kjøpte postkort og skulle sende til dem hjemme i Norge, men fikk aldri kjøpt meg frimerker. Prøvd å spørre i enkelte butikker men de hadde ikke eller skjønte ikke. Prøvde også å spørre etter postkontor men uten å lykkes noe bedre med det.

Hadde en litt ubehagelig episode også med språkproblemene. Var på Shoppingsenteret Arena og fant en fin bluse jeg ville kjøpe til ene datteren min. Jeg spurte høflig på engelsk om hun bak disken kunne pakke den inn for meg da det skulle være en gave. Da tok hun en mikrofon og ropte opp en eller annen melding over høyttaleranlegget i butikken. Jeg regnet med at det var for å få noen til å komme å pakke inn eller eventuelt for å få fatt i noen som kunne engelsk. Men dengang ei. Før jeg visste ordet av det så dukket det opp to sikkerhetsvakter som tok meg i hver sin arm og nærmest bar meg ut av butikken. Jeg prøvde å spørre hva det var som foregikk men de var tydeligvis ikke interessert i å diskutere noe som helst med meg så jeg fant det tryggest å bare gå et annet sted å handle. Men jeg våget aldri be om å få noe innpakket etter dette.

Men alt i alt en veldig vellykket tur, spesielt resultatet på tannbehandlingen.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar